تحلیل عملکرد Xbox One X در E3 2017؛ واقعیت یا توهم؟

تحلیل عملکرد Xbox One X در E3 2017؛ واقعیت یا توهم؟

آیا برای واقعی بودن زیادی خوب نیست؟ این سوالی بود که پس از معرفی ویدیویی مایکروسافت که لحظات خاص زیادی را به همراه داشت از خودمان می پرسیدیم.

همانطور که معرفی پیش می رفت، تیتر Xbox One X جدید، سریع و بزرگ پدیدار شد.

در همین حین تصویری با رزولوشن 4K و به صورت HDR به صورت بی نقصی درحال رندر شدن پخش می شد، موضوعی که طعنه زیرکانه ای به کنسول رقیب، PS4 Pro طلقی می شود.

اما این انتهای ماجرا نبود؛ آن ها سطح جدیدی از موفقیت ظاهری را در کنار رزولوشن 4K  به نمایش درآوردند که قبلا همانند آن را مشاهده نکرده بودیم.

هر چه بیشتر می دیدیم بیشتر به این سوال فکر می کردیم: آیا Xbox One X  می تواند در واقعیت به چیزی که نشان داده شد دست یابد؟

و یا به عبارتی دیگر، چقدر از چیزی که نشان داده شد واقعا بر روی سخت افزار جدید مایکروسافت اجرا می شد؟

چه مقدار از آن موثق، و یا بهتر بگوییم، واقعی بود؟

پدید نو ظهور صنعت سرگرمی

حداقل در جهات متعددی، Xbox One X  از استاندارد معمول سخت افزار های نسل حاضر فراتر می رود.

حتی از لحاظ ظاهری، این ماشین گمان های ما را به چالش می کشد؛ در هفته های منتهی به E3 عکس هایی از این پروژه به بیرون درز کردند، که با ضریب بالایی می توانستیم بگوییم که آن ها فقط یک طرح فریب دهنده با جزییات بالا برای گمراه کردن ما بوده اند اما اینطور نبود و تمام آن طرح ها واقعیت داشتند!

محصول کوچک و پرزرق و برقی که در روزهای آخر مارچ به عنوان Project Scorpio  توسط لئو دل کستیه، مدیر تیم سخت افزاری اکس باکس، در کنار کنسول دیگر این شرکت یعنی Xbox One S معرفی شد تنها یک پوسته خالی برای نشان دادن ابعاد این دستگاه به عنوان پروژ Scorpio  بوده است.

به طور واضح، این اتفاق یک صحنه سازی تمام عیار از سوی مسئولان مایکروسافت بود و ما نگران بودیم که این اتفاق باز در E3 تکرار شود.

اما حالا وقتی کنسول جدید در کنار نسخه S قرار گرفت، به طور واضح ابعاد کوچکتر آن به چشم می آمد؛ این در حالی است که در درون این دستگاه جدید، سخت افزاری به مراتب قدرتمند تر قرار دارد که در پوسته ای بسیار شکیل احاطه شده است.

و البته داستان توجیهی هم برای ظاهر فریب دهنده قبلی ارائه شد: دلیل آن جلوگیری از درز کردن شکل و شمایل واقعی آن توسط تستر هایی که در فاز اولیه آن ها را به خانه برده بودند، بوده!

از نظر ما تنها نگرانی در رابطه با ظاهر این پدیده جدید، سیستم خنک کننده آن و میزان صدا در حال کارکرد آن نسبت به باقی مدل ها است.

«رَوش هاویس» که برای همسان سازی تمام مادربورد های این پروژه از نظر عملکرد و قدرت پردازش تعریف شده است، یک نوآوری بسیار قابل توجه است.

اما همه ی چیپ های سیلیکونی به صورت یکسان ساخته نشده اند و قدرت و خنک کنندگی هر کدام بنا بر خط تولید خود، می تواند متفاوت باشد که این امر هم اکنون در خیلی از دستگاه های شرکت سونی، چه مدل های اولیه PS4  و چه مدل پرو مشهود است.

مدیریت گرمای دستگاه هایی که در اتاق های تست شرکت مایکروسافت دیدیم، مدل های اولیه با بهره بری از فن های متعدد بودند که مشخصا در محصول نهایی قابل اجرا نخواهد بود.

اما شکی نیست که موتور اسکورپیو که در قلب این دستگاه زیبا قرار گرفته توانایی اجرایی فوق العاده ای دارد.

مایکروسافت برایمان چه آوردی؟

پس از معرفی کنسول تریلر اولیه از بازی  Forza Motorsport 7 تنها به صورت 30 فریم بر ثانیه پخش شد، اما نباید از این نکته غافل شد که این تجربه به صورت 4K بومی 60 هرتز با آخرین تنظیمات گرافیکی صورت گرفته است.

بسیار لذت بخش است که می بینیم اعضای شرکت Turn 10  از تمام قابلیت کنسول برای رندر کردن محصول خود استفاده کرده اند.

آن ها می خواستد که جزییات جدیدی به ساخته خود اضافه کنند و پیاده سازی نورپردازی و آب و هوای پویا که در هر دو نسخه معمولی و One X  وجود دارد، دست آورد بزرگی برای آن ها طلقی می شود.

Forza 7  تا حدودی ثابت کرد که کنسول جدید مایکروسافت می تواند خواسته های بی پروای آن ها را برآورده کند.

دلربایی کنسول جدید با نمایشی خیره کننده از بازی جدید 4A Games، عنوان جدید سری مترو به اسم Exodus ادامه پیدا کرد.

اما دل هایمان پس از اعلام فیل اسپنسر مبنی بر اینکه تریلر بر روی موتور بازی ضبط شده بود شکست.

در رندر آفلاین شما می توانید هر چقدر که بخواهید بازی خود را زیبا جلوه دهید؛ البته این کلکی نیست که در هنگام معرفی و کسب اعتبار برای کنسول 500 دلاری خود بخواهید به مخاطب بزنید.

بعد از نمایش شرکت Deep Silver  منتشرکننده بازی، اعلام کرد که تریلر نمایش داده شده کیفیت های Xbox  جدید را هدف قرار داده بوده است.

هر چند نکته هایی ظاهری به تریلر برای زیباتر شدن نمایش اضافه شده بوده، اما انیمیشن های بازیکن و محیط ها همه واقعی بوده اند و اینکه سکانس نمایش داده شده در بازی قرار داده می شود تا خودمان بتوانیم میزان تفاوت را در واقعیت بسنجیم.

نباید فراموش کرد 4A  باید عنوانی را برای کنسول های نسل حاضر، از پایه تا انتها طراحی کند و بسازد.

در دورانی که تمام ناشران، بازی هایشان پس از انتشار به طور مشهودی به نمایش های اولیه داونگرید می شود، می توان به استودیوی با استعدادی همانند 4A  شانس این را داد که به قول هایش عمل کند.

و اما می رسیم به نسخه جدید سری پر طرفدار Assassin’s Creed   با نام Origins. در نمایشگاه شاهد پخش دمویی از گیم پلی بازی بر روی Xbox One X  بودیم.

باز هم  رزولوشن 4K  و با پشتیبانی رندرینگ HDR، هر چند یوبیسافت استفاده از رزولوشن پویا و checkerboarding  را به صورت همزمان تایید کرد.

اما طبق عادت دیرینه سری AC  که رزولوشن 900p  سقف اجرایی آن ها بوده است این سوال را پیش آورد که آیا کنسول جدید قابلیت پخش بازی در ابعاد فول اچ دی را دارد یا خیر؟

که پس از آنالیز گیم پلی خام منتشر شده از E3 جواب مثبت بود. برای درک بهتر کیفیت این ابعاد بر روی کنسول، به بازی Watch Dogs 2  را با روی رزولوشن 2160p بر روی پیسی نگاهی بی اندازید.

در رابطه با مقیاس گذاری پویا هم باید گفت با بررسی بر روی دموی پخش شده در تمام طول آن 2160 پیکسل به طور کامل رندر شده اند.

با وجود اساسین و فورزا جدید می توان گفت که مایکروسافت به قول های خود به طور کامل جامه عمل پوشانده.  رندر چه به صورت بومی یا غیر بومی باشد، هر دو آن ها تجربه های فوق العاده ای بودند.

تمام آن چیزی در کنفرانس دیدیم به استثنای سه بازی Life is Strange، DBZ Fighters  و Code Vein  با رزولوشن 4K  اجرا و نمایش داده شده اند.

پیام مایکروسافت روشن است: Xbox One X مقصد بازی های 4K  است.

البته ناگفته نماند مایکروسافت هنوز در رابطه با تعریف 4K ضد و نقیض عمل کرده است و صرفا به این توضیح که بازی هایی با فریم بافر 2160p، چه در اجرا به صورت بومی و چه به صورت غیر بومی و HDR شامل این دسته می شوند، بسنده کرده است.

اگر استناد را بر این توضیح بگذاریم می توان گفت که هر بازی ای که بالاتر از حد استاندارد HD  اجرا شود زیر دسته 4K  قرار می گیرد. که با این جمله می توان عملکرد PS4 Pro  را هم با Xbox One X  همسان سازی کرد.

با توجه به GPU  در نظر گرفته شده برای Xbox One X   انتظار ها از آن به مراتب بسیار بیشتر است و دلمان میخواهد معنای واقعی 4K Ultra HD  را به وسیله آن لمس کنیم.

در انتهای همایش نیز با دیدن تریلر معرفی بازی جدید استودید Bioware  به نام Anthem که صحنه هایی از گیم پلی را نمایش می داد، می توان گفت که به آینده Xbox  بسیار خوشبین هستیم.

خصوصا اگر این نمایش با کیفیت 4K Ultra HD  به همین روانی بر روی محصول جدید مایکروسافت قابل اجرا باشد.

و اما…

با بررسی ها به عمل آمده مشخص شد که تعدادی از بازی های نمایش داده شده در کنفرانس Xbox  که نوید پخش همه بازی ها را بر روی Xbox   را می داد، در حقیقت از اجرا بر روی بستر PC  بهره می بردند.

عناوینی همچون Crackdown 3، Darwin Project و تریلر طولانی گیم پلی عنوان Sea of Thieves همگی بر روی PC  اجرا شده بودند.

هر چند گفته شده است که تنظیمات همان تنظیمات انتهایی بر روی Xbox One X  هستند، باز هم نمایش بازی هایی که قرار بوده اند بر روی خود کنسول پخش شوند از طریق PC  قابل توجیه نیست.

روی هم رفته شنیده ها از پشت پرده Xbox One X  مثبت هستند، اما در پی پرده برداری از تفاوت سخت افزار اجرایی در طول همایش، می توان گفت که E3  در مورد بازی هاست و در کنار معرفی پر زرق و برق و تاکید بر این نکته Xbox One X دستگاهی قدرتمند است؛ ما به دنبال مفهوم قدرت با نشان دادن بازی های بیشتر بر روی این کنسول بودیم.

به جز فورزت و اساسینز کرید جدید که قدرت نمایشی کنسول را به رخ کشیدند و Super Lucky’s Tale که نشان داد بازی های مستقل هم می توانند از بستر 4K به زیبایی بهره ببرند چیز بیشتری از این محصول و در مجموع از این کنفرانس نمی توان گفت چرا که باید از روی اجرای نرم افزار، سخت افزار را محک زد.

The post تحلیل عملکرد Xbox One X در E3 2017؛ واقعیت یا توهم؟ appeared first on دیجیاتو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *