مایکروسافت در سال ۲۰۱۸؛ مروری بر عملکرد شرکت در سال گذشته

مایکروسافت در سال ۲۰۱۸؛ مروری بر عملکرد شرکت در سال گذشته

مایکروسافت سال 2016 را بسیار قدرتمند پشت سر گذاشت و ابتکاراتی را به کار گرفت که همه را قانع کرد این شرکت می خواهد پی سی را بر فراز قله تکنولوژی نگه دارد. با پایان یافتن سال 2017 مایکروسافت باز هم قوی ظاهر شد؛ حداقل آمار و قیمت سهام شرکت که چنین می گوید.

با این وجود و حالا که وارد سال 2018 شده ایم، درک شرکت از بازار قطعا درهم ریخته است. بنابراین بگذارید به یک سال گذشته سفر کنیم و ببینیم سلطان بازار پی سی که سال کم سر و صدایی را پشت سر گذاشت چه کرده تا به پرسشی مهم پاسخ دهیم: مایکروسافت در سال 2018 به کدام سمت خواهد رفت؟

آیا سرفس بالغ شده یا هنوز راه زیادی باقی مانده؟

در سال 2015، سرفس بوک (همراه با ویندوز 10) بود که بازار را محو خود کرده بود. مایکروسافت یک بار دیگر در سال 2016 کاربران را با سرفس استودیو متحیر کرد، نوآورانه ترین دسکتاپ سال و یا شاید حتی دهه.

2017 اما مایکروسافت بسیار محافظه کارانه عمل کرد. سخت افزار اصلی و جدید آن ها سرفس لپ تاپ بود، یک نوت بوک با طراحی پایه نمایشگر مشابه دیگر لپ تاپ ها که ویژگی های طراحی جذابی داشت اما دستگاهی نبود که نوآورانه خطاب شود.

برخلاف سرفس پرو، سرفس بوک و سرفس استودیو، سرفس لپ تاپ امکانات فرم فاکتور خود را بازطراحی نمی کرد یا گسترش نمی داد. در عوض، خیلی راحت در دسته بندی شلوغ و پر ازدحام لپ تاپ های دیگر قرار می گرفت و یک ورژن ضعیف شده از سیستم عامل مایکروسافت با نام ویندوز 10 اس را اجرا می کند که هنوز هم وجود آن چندان منطقی به نظر نمی آید.

هر چیز دیگری که ما در سال 2017 از مایکروسافت دیدیم صرفا اصلاحات خط تولید سرفس بودند. اول از همه سرفس پرو بود، مدل نسل پنجم تبلت انقلابی مایکروسافت. در حالی که این دستگاه تقریبا مشابه به سرفس پرو 4 بود، در زمینه عملکرد و عمر باتری بهبودهایی داشت.

و سپس در اواخر سال، سرفس بوک 2 معرفی شد که یک مدل 15 اینچی به مدل های موجود اضافه می کرد و قدرت پردازشی را شدیدا افزایش می داد. باز هم طراحی تقریبا مشابه بود اما اصلاحات صورت گرفته در عمر باتری و عملکرد کلی دستگاه قابل توجه بودند.

محافظه کاری مایکروسافت سبب شد که بسیاری فکر کنند آیا سرفس اصلا آینده ای برای مایکروسافت دارد یا به دلیل فروش رو به کاهش در حال فراموشی است. پانوس پانای، مدیر این بخش اما خیلی سریع شایعات را مردود اعلام کرد.

حقیقت این است که حتی با وجود ضعف در فروش، سرفس هدفی واقعی را دنبال می کند و می خواهد صنعت را رو به جلو پیش ببرد تا مایکروسافت مطمئن شود به اندازه کافی کامپیوتر در سراسر دنیا برای خودنمایی ویندوز 10 وجود دارد. و تاکنون دیگر تولیدکنندگان پی سی هم با تولید محصولات خودشان دنباله رو این جریان شده اند.

احتمالا سرفس در سال 2018 نوآوری های بیشتری به خود ببیند و حتی مایکروسافت با زنده کردن طرح مفهومی Courier دست به تولید موبایلی با این برند بزند. در سال 2017 سرفس بی سر و صدا جلو آمد ولی این می تواند به معنی ورود مایکروسافت به چرخه «تیک-تاک» باشد که الگوی عملکردی بسیاری از شرکت ها است.

استراتژی غبار آلود مایکروسافت در قبال مصرف کنندگان

استراتژی مایکروسافت یا حداقل ویژگی هایی که باعث شد ارزش سهام شرکت در طی سال ۲۰۱۷ افزایش پیدا کند بسیار وابسته به سرویس های ابری، کسب و کارها و محصولات نرم افزاری بوده. چه آژور، لینکداین، آفیس یا هر سرویس پرطرفدار کسب و کار محوری که مایکروسافت دارد، در طول سال موفق ظاهر شد.

مایکروسافت سرویس گروو موزیک (Groove Music) را در این سال بست. کار ویندوز موبایل بالاخره تمام شد و دستبندهای مایکروسافت بند نیز دیگر تولید نشدند. برخی ممکن است فکر کنند که مایکروسافت برای مصرف کنندگان هیچ چیز در چنته نداشته و نمی داند چه می کند.

اسپیکر مجهز به کورتانا در ابتدای راه نسبت به رقبا قوی ظاهر نشد ولی مایکروسافت با آمازون همکاری کرد تا الکسا به دستورهای کورتانا نیز پاسخ بدهد که شبیه به کاپیتولاسیون در بازار دستیارهای دیجیتال خانگی است.

در همین حین، برخی سیاست ها نیز خلاف آن را نشان می دهد. برای مثال ایکس باکس وان ایکس نشان می دهد که مایکروسافت در برخی از سیاست هایش هنوز هم مصرف کننده را ابتدا در نظر می گیرد. در اصل، کنسول فوق قدرتمند ردموندی ها نشانه احترام مایکروسافت به گیمرهای حرفه ای است.

باید پلتفرم واقعیت ترکیبی ویندوز و ارائه هدست های ارزان قیمت مرتبط با آن را هم در نظر گرفت که همراه با تمرکز روی ویندوز ۱۰ با آپدیت های Creators و Fall Creators همراه بود.

بنابراین به جای آنکه بگوییم مایکروسافت مشتریان را در درجه اهمیت قرار نداده بهتر است بگوییم که ساتیا نادلا، مدیرعامل شرکت می خواهد سرویس های مشتری محوری که بازده مالی دارند را در اولویت قرار دهد و آن هایی که کاربر کمتری دارند را از چرخه خارج کند.

اگر اینگونه نگاه کنیم، سیاست مایکروسافت تفاوتی هم با سیاست های گوگل ندارد: سرمایه گزارش بیشتر روی موفقیت ها، نترسیدن از کنار گذاشتن شکست ها و واهمه نداشتن از تجربه های جدید. همین استراتژی احتمالا در سال ۲۰۱۸ نیز به کار گرفته می شود.

در 2018 باید روشنگری صورت بگیرد

به صورت خلاصه، سال ۲۰۱۷ به اندازه دوازده ماه قبلش برای مایکروسافت هیجان انگیز نبود. حتی منصفانه است که بگوییم این سال برای کمپانی مثل یک توقف بود تا فرصت تنفس داشته باشد. حالا که وارد ۲۰۱۸ شده ایم، اتفاقات و جریانات دوباره داغ می شوند و به جریان می افتند.

شاید مهم ترین اتفاق در بخش سخت افزارهای شخص ثالث، ارائه رسمی «پی سی همیشه متصل» است که خیلی خلاصه در انتهای سال ۲۰۱۷ با همکاری کوالکام اعلام شد. این نوت بوک های ۲ در ۱ پاسخی مستقیم به دستگاه های ARM محور هستند و نشان می دهد که پرازنده هایی مثل اسنپدراگون ۸۳۵ می توانند بار اجرای ویندوز ۱۰ را به دوش بکشند و در عین حال عمر باتری بالایی ارائه دهند.

اگر این طرح به موفقیت برسد، شاید مایکروسافت در خط تولید سرفس های خود نیز چنین طرحی را به کار گیرد که موجب افزایش اعتبار این همکاری با کوالکام خواهد شد.

همچنین انتظار می رود که ۲۰۱۸ برای ویندوز ۱۰ هم مهم تر و بزرگتر باشد. به جز دریافت دو آپدیت بزرگ، ویندوز ۱۰ طی سال ۲۰۱۷ تغییرات اندکی داشت اما با آمدن تایم لاین و ست ها، ویندوز ۱۰ بهره وری خود را برای کاربرانش افزایش می دهد. همچنین گفته شده که Office 2019 نیز اواسط سال از راه می رسد که ویژگی های بسیاری را همراه با طراحی فلوئنت به ارمغان خواهد آورد.

The post مایکروسافت در سال ۲۰۱۸؛ مروری بر عملکرد شرکت در سال گذشته appeared first on دیجیاتو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *